Ben je soms eens het noorden kwijt?
In het vierde leerjaar zal ons dat niet meer overkomen. Wij leerden het noorden zoeken aan de hand van de zon, het mos op de bomen, maar bovenal: met het kompas.
We bedachten ook leuke ezelsbruggetjes om de windrichtingen beter te onthouden.
Wat dacht je van:
- Nooit oorlog zonder wapens.
- Nooit opstaan zonder wekker.
- Nooit opa's zonder wandelstok.
- Nooit orka's zonder water.
- ...
De kinderen uit het vierde hadden de laatste week voor de kerstvakantie nog een heel leuk, maar ook een druk schema voor de boeg. Ze staken hun handen uit de mouwen om hun nieuwjaarsbrieven netjes te schrijven, ze maakten een mooie nieuwjaarskaart, ze creëerden hun eigen rendier of sneeuwpop, ze profiteerden nog een laatste keer van de gezellige snoezelhoek in de klas en ze leerden elkaar hun favoriete gezelschapsspel aan. De kerstfilm, waarbij het geboorteverhaal van Jezus vanuit het standpunt van de ezel op een ludieke manier werd verteld, was dus een welverdiende beloning. Bovendien had Quentin een lekker hapje mee als traktaat voor zijn verjaardag. Dank je wel!
Wanneer we niveaulezen de week voor de kerstvakantie, dan laten wij onze alledaagse leesboekje lekker dicht. We dagen elkaar dan liever uit in allerlei kerstspelletjes. Wij kon Rudolf het eerste bij de slee brengen? Wie klom via de ladders omhoog en wie moest via de lichtslingers terug naar beneden? En wie verzamelde als eerste alle kerstballen?
De voorbije maand werkten we in de muzische lessen een mooi schimmenspel uit. De hoofdrolspelers waren Sinterklaas en zijn Pieten.
Er kwamen heel wat muzische doelen aan bod. Zo mochten we in de eerste les onze talenknobbels aan het werk zetten om een tof, verrassend verhaal te bedenken. De volgende les staken we de handen uit de mouwen om onze personages en decors in elkaar te steken. De derde les konden we alles afwerken en al eens oefenen.
Op 6 december was het dan zover: de voorstelling.