De kinderen uit het vierde hadden de laatste week voor de kerstvakantie nog een heel leuk, maar ook een druk schema voor de boeg. Ze staken hun handen uit de mouwen om hun nieuwjaarsbrieven netjes te schrijven, ze maakten een mooie nieuwjaarskaart, ze creëerden hun eigen rendier of sneeuwpop, ze profiteerden nog een laatste keer van de gezellige snoezelhoek in de klas en ze leerden elkaar hun favoriete gezelschapsspel aan. De kerstfilm, waarbij het geboorteverhaal van Jezus vanuit het standpunt van de ezel op een ludieke manier werd verteld, was dus een welverdiende beloning. Bovendien had Quentin een lekker hapje mee als traktaat voor zijn verjaardag. Dank je wel!
Wanneer we niveaulezen de week voor de kerstvakantie, dan laten wij onze alledaagse leesboekje lekker dicht. We dagen elkaar dan liever uit in allerlei kerstspelletjes. Wij kon Rudolf het eerste bij de slee brengen? Wie klom via de ladders omhoog en wie moest via de lichtslingers terug naar beneden? En wie verzamelde als eerste alle kerstballen?
We worden nogal verwend door de bibliotheek van Gistel! Heel het team staat klaar om ons op de wenken te bedienen. Een dikke merci alvast daarvoor.
In september kregen we een boekenbox met een waaier aan verschillende thema's en soorten boeken.
Zo lazen we wel eens een boek die we anders nooit in onze handen zouden genomen hebben.
In december gingen we met de klas naar de bib zelf. Daar leerden ze ons hoe we boeken terug konden vinden. Zeker de informatieve boeken voor de jeugd ontdekken, was de moeite waard. Komende tijd gaan we dat zeker nodig hebben om presentaties met juiste info te kunnen geven.
In februari verwachten ze ons opnieuw. Auteur Bart Vantieghem vertelt dan over zijn boeken en hoe die tot stand kwamen.
Een goed idee om nu al eens te piepen in zijn repertoire.
De voorbije maand werkten we in de muzische lessen een mooi schimmenspel uit. De hoofdrolspelers waren Sinterklaas en zijn Pieten.
Er kwamen heel wat muzische doelen aan bod. Zo mochten we in de eerste les onze talenknobbels aan het werk zetten om een tof, verrassend verhaal te bedenken. De volgende les staken we de handen uit de mouwen om onze personages en decors in elkaar te steken. De derde les konden we alles afwerken en al eens oefenen.
Op 6 december was het dan zover: de voorstelling.