1KB: Goudlokje en de 3 beren

De voorbije 2 weken doken we in het verhaal van Goudlokje en de 3 beren. Goudlokje, het blonde meisje dat wel een beetje een curieuzeneus is, ging het huisje van de 3 beren binnen. Ze proefde er van de berenpap uit de kommetjes op tafel, probeerde de 3 stoeltjes in het huis en ging tenslotte slapen in de bedjes van de beren. Het verhaal werd gedurende deze weken een aantal keer verteld, telkens uit een ander boekje. De kleuters merkten al snel op dat er soms wat verschillen zitten in het verhaal. Ze gingen dan ook maar al te graag op zoek naar de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende boekjes. 

We merkten al snel dat in onze klas wel wat meisjes zijn met dezelfde krulletjes al Goudlokje. Tijd om eens krullen na te maken. Eerst met de zwaaistokjes, daarna op papier de krullen van Goudlokje erbij tekenen. 

De kleuters brachten ook hun eigen knuffel mee naar de klas en maakten er een mooi bedje voor. 

De beren waren met drie, dus gingen we heel veel tellen. De beren waren ook niet allemaal even groot. De ideale gelegenheid om eens te gaan meten. Hoeveel beren passen er in 1 kleuter. Of hoeveel kleuters passen er in de reuzebeer van Cilou?

We gingen ook beren sorteren op kleur, op grootte en leerden zelfs een balans kennen. Zo merkten we al snel op dat een wanneer er een grote beer aan de ene kant staat en een kleine aan de andere kant de balans niet meer in evenwicht was. 

Het poppenhuis werd omgetoverd tot het huis van de beren. De kleuters konden naar hartelust gaan improviseren.

Als slot van ons thema konden we natuurlijk niet anders dan echte berenpap maken en proeven. De berenpap smaakte heerlijk en misschien worden we hier wel zo sterk en groot van als een beer.

  • Lees Meer
      565 Hits
    565 Hits

    K1A: Goudlokje en de 3 beren!

    De voorbije twee weken werkten we rond het boekje 'Goudlokje en de 3 beren'.

    Goudlokje is een guitig en speels meisje met gouden krulletjes. Soms is ze wat ondeugend en gaat ze op verkenning. ze komt terecht in het mooie huisje van de 3 beren.

    Ons poppenhuis was voor de verandering omgetoverd tot een berenhuis met 3 bedden, 3 stoelen, 3 kommen voor de berengroetensoep, 3 lepeltjes. Alles telkens in het formaat groot-middelgroot-klein.

    De kleuters mochten gedurende deze twee weken zelf hun knuffeltje meebrengen die ook meemocht op verkenning in de klas. In de bouwhoek bouwden we met de houten blokken een huis voor alle knuffels en soms moesten de beren zelf ook mee helpen bouwen.

    We deden ook een yoga les met de beren en onze beer kon ook op-onder-voor-achter en naast zijn stoeltje zitten.

    Met het mooie weer gingen we ook even naar buiten. Krijten op de kleine speelplaats en ook even stil worden. We brachten een kaarsje naar het kapelletje en leerden onze handjes vouwen om te bidden.

    Als hoogtepunt van het thema mochten de kleuters zelf het verhaal van de 3 beren naspelen in de kring. Wat was het mooi om hen in actie te zien.

    Het waren twee gezellige, knuffelzachte weken. 

    Het Paasfeest komt weer dichterbij. Volgende week gaan we aan de slag om ons eigen paasmandje te maken.

  • Lees Meer
      346 Hits
    346 Hits

    K1: Tik-tak Goudlokje en de 3 beren!

     Deze week leren we over het boekje 'Goudlokje en de 3 beren'. Vandaag was zoals gewoonlijk tik-tak dag. 

    Wat was het weer een feest. Maar oei, plots was juf Maaike even verdwenen. Waar was ze verstopt?

  • Lees Meer
      591 Hits
    591 Hits

    K1A: thema gezonde voeding en beweging!

    De voorbije twee weken hebben we kennisgemaakt met Winnie Wortel. Winnie Wortel is een echte proefkampioen!

    Zouden wij ook een proefkampioen kunnen worden? Jawel hoor.

    In de klas konden we appeltjes sorteren per kleur en in de juiste appelboom hangen en daarna ook terug plukken in onze appelmand.

    We gingen aan de slag met scheerschuim: we maakten een bosvruchtenyoghurt. (Wat zacht)

    Juf had ook echte boterhammen mee om te smeren met choco of confituur, daar mochten we van proeven. Wij mochten daarna ook proberen te smeren. We maakten een mengsel met bloem en verf en mochten zo een boterham leren smeren. (niet echt opeten natuurlijk).

    We moesten een fruitbrochette hetzelfde naleggen en kleven.

    Daarna mochten we met het materiaal uit de proefkoffer voelen, proeven en ruiken. Als we proef-, voel- en ruikkampioen waren kregen we een stempel in ons boekje.

    We hadden de voorbije twee weken niet alleen proefkampioenen in onze klas maar er waren ook serieuze bouwkampioenen bij. De kleuters hadden zich toegelegd op bouwen met de grote houten blokken en wat kwamen daar reeds mooie creaties uit waarbij we allen samenwerkten. En zoals Vince het zo mooi omschreef: "We zijn een team". 

    We hadden eind februari ook nog twee jarigen: Elise en Milan zijn 3 jaar geworden een dikke proficiat!

    En om dit thema met veel kleur en smaak af te ronden hebben de kleuters vrijdag met juf Astrid een zeer smakelijke en kleurrijke milkshake gemaakt. Smullen maar.

  • Lees Meer
      495 Hits
    495 Hits