K1A: In het bos daar staat een huisje!

 De voorbije weken werkten we verder rond de huisjes. Niet alleen de gewone huisjes in het bos maar ook de dierenhuisjes. Waar woont de regenworm? Waar woont de mol? Waar woont de vogel? Waar woont de kabouter?

We gingen op onderzoek. We maakten een wormenhotel en deden dan een schrijfdans we maakten de wriemelwormen op een spiegel met verf.

Ook het nestje van de vogel mocht niet ontbreken. Dat maakten we in klei met takjes en daarna knutselden we een vogeltje voor in het nest.

De mol die leeft net zoals de worm onder de grond. We scheurden en kleefden zwarte snippers voor op de mol en daarna mochten we experimenteren met lijm en aarde om de molshoop te maken.

De kabouters mochten natuurlijk ook niet ontbreken want jawel die wonen in paddenstoelen. In ons poppenhuis hadden we een reuzenpaddenstoel met een deur. Spannend!

We sorteerden de kabouters per kleur en keken in welke paddenstoel ze wonen.

We knutselden een heuse kaboutermuts die we schilderden met dennentakken.

We mochten ook twee keer feest vieren in de klas want Anaïs en Renée werden allebei 3 jaar Hieperdepiep Hoera!

Het volgende thema tot aan de herfstvakantie noemt "Dit is geen doos!" kijk maar mee op de brainstorm. 


  • Lees Meer
      136 Hits
    136 Hits

    K1A: Jules is jarig!

     Enkele weken terug werkten we in de klas nog rond ons warme nest en raad eens wie er geboren is in ons warme nest? Jawel een kleine uil. We hebben hem de naam Owly gegeven. Owly zal in de loop van het jaar nog vanalles beleven met onze kindjes.

    Ondertussen waren we ook al in de aanloop naar enkele grote gebeurtenissen: de verjaardag van Jules en de verjaardag van de juf.

    We begonnen het thema met een cadeautje dat we gevonden hadden in de klas. In het cadeau zaten allerlei voorwerpen die we nodig hadden om feest te vieren. Uw kleuter leerde de woorden: verjaardagskaart, ballonnen, vlaggen, kroon, verjaardagstaart.

    Tijdens het hoekenwerk konden ze een taart versieren met plasticine, stempelen met ballonnen.

    we leerden ook een nieuwe krullenbol (schrijfmotoriek) , die van de ballon. We maken de ronde bewegingen eerst in de lucht met onze zwaailinten en daarna mochten ze verticaal werken op papier (op de kast) en op ons krijtbord.

    We luisterden naar het verhaal van "de kroon van Jules" die was namelijk veel te groot. Wij moesten ook kroontjes passen op het hoofd van Jules. Groot-middelgroot en klein.

    Daarna stempelden we ook de band voor onze eigen kroon voor als we jarig zijn.

    Bij een verjaardagsfeest hoort natuurlijk ook muziek: we speelden met de instrumenten en waren precies een echte fanfare.

    We deden een chronologische volgorde van Karel die zijn ballon opblaast. (wat gebeurt eerst... en dat mochten de kleuters juist opkleven).

    We hebben ondertussen ook al een verjaardagslijn aan ons verdiep hangen. De vogels die de kleuters in het vorige thema gemaakt hadden hangen nu mooi op de tak in de volgorde van wie eerst jarig is. Zo weten de kleuters wie het eerstvolgende jarige is. En dat is binnenkort Anaïs.

    Deze week was het ook de week van de verdraagzaamheid bij ons op school. We hadden de opdracht gekregen om te letten op het samenwerken en samen spelen. We maakten samen grote puzzels en we speelden het spelletje 'beeldhouwer' ( hier moeten de kinderen samenwerken om tot een mooi beeldhouwwerk te komen).

    Vanaf volgende week starten we met het thema "In het bos daar staat een huisje" Kijk maar mee op de brainstorm die de kleuters gemaakt hebben.

  • Lees Meer
      198 Hits
    198 Hits

    K1A: Welkom in ons warme nest!

    Welkom! 

    Hier zijn we met de eerste foto's uit ons klasje. De eerste twee weken leerden we elkaar en de klas wat beter kennen. De kleuters kennen al heel goed de routine in de klas. Het jaarthema van onze school is 'de Geluksvogels' . Wij waren de voorbije weken ook een beetje kleine vogeltjes welkom in een warm nest.

    's Morgens komen we samen in de kring en daarna spelen we in de hoekjes. Poppenhuis, zandtafel, bouwhoek, autohoek, werktafel,...

    Aan de werktafel maakten we een eerste tekening, we schilderden met bubbelplastiek, we deden al een krullenbol met juf Astrid (schrijfmethode), en we leerden de foto's bij de juiste symbolen kleven.

    In de kring deden we een associatieoefening: welke boekentas hoort bij welke kapstok en we kregen te horen welk vreemd kastje er in onze klas stond.

    Kijk maar even mee:


  • Lees Meer
      262 Hits
    262 Hits